מרכז תרפיות

מרכז התרפיות להורות ומשפחה

מי אנחנו ?

מרכז התרפיות להורות ומשפחה נפתח במכללת דוד ילין בינואר 2020 ובסוף תשפ”ב נתן שרותים ל 700 ילדים בני נוער והוריהם.
אצלנו במרכז, צוות המומחים שלנו שם לעצמו למטרה להעניק טיפול רגשי בעזרת אומנויות ובעלי חיים, לילדים, מתבגרים (גילאי 5-19) סטודנטים מבוגרים והגיל השלישי, תושבי ירושלים וסביבתה, תוך הקפדה מתן טיפולים מקצועיים, ותודעת שירות גבוהה.
מטרות הטיפולים היא לסייע למטופל לפתח יכולות אישיות להתמודד עם הקושי או המשבר שבגללו הגיע לטיפול, לשפר דפוסי התקשורת ויחסים בין אישיים עם הקרובים לו, לפתח תחושות של מסוגלות עצמית ודימוי עצמי חיובי ולהגביר חוויות של הנאה ושמחת חיים.

עקרונות מנחים

מרכז התרפיות

עיקרון המגדלור

למטפלים שלנו גם כן יש מגדלור – מדריכות מומחיות הלוקחות חלק ותומכות במטפלים שלנו במהלך כל הטיפולים.

מרכז התרפיות

עקרון שומר ראש

במרכז התרפיות מתקיימת בקרה רציפה על הפעילות הטיפולית הניתנת בו במהלך הטיפול, ואף לאחר סיומו. כל הטיפולים מלווים במחקר להערכת תוצאות הטיפול והתהליך הטיפולי.

מרכז התרפיות

עקרון הרכבת

אתם מזמינים אותנו לעלות לרכבת המשפחה שלכם בתחנה מסוימת ולרדת בתחנה אחרת, והתפקיד שלנו הוא לסייע לכם לשפר את תחומי החיים (ואת הנסיעה) שלשמם פניתם למרכז לקבלת הטיפול.

לכל אדם שחווה קושי או משבר נפשי ומעוניין בטיפול יש מקום אצלינו.
אנו מפנים לטיפול במקומות אחרים במידה והצוות מתרשם שתוכלו לקבל
מענה טוב יותר בקליניקה אחרת.
המטופל והוריו (במקרה של ילדים ובני נוער) שותפים לתהליך הטיפולי .
תפקיד המטפל באומנות, לתת למטופל מרחב יצירה שמתאים לו, להקשיב למטופל ולהיות
עימו לסייע לו להבין את הקושי ולמצוא דרכי פתרון תוך שימוש בכוחות
והיכולות של המטופל.

תהליך הטיפול

לאחר שפניתם אלינו למרכז, נקבעת שיחת היכרות עם ד”ר תמר אקסלרד לוי או עם אחת המדריכות הבכירות, לשם איסוף מידע ובדיקת התאמת המרכז לצרכים של המטופל מיועד.
במהלך השיחה נדבר על הקשיים שבגללם פניתם אלינו, על השינויים שתרצו לראות במהלך הטיפול, על דרכי העבודה שלנו והתאמת סוג הטיפול והמטפל. במפגש יזה ננסה יחד להבין מה הם איך אפשר לשפר את איכות החיים ולהפחית סבל וחרדה ולשפר דרכי תקשורת עם אנשים משמעותיים בחיי המטופל
לאחר האינטייק מתחיל תהליך טיפולי של כ-30 מפגשים של המטופל עם המטפל ובמקרה של ילדים הדרכת הורים אחת לארבעה מפגשים עם הילד.

מה אנחנו עושים

המרכז מאגד שני תחומי טיפול מובילים ומוכחים: טיפול באמצעות אומנויות וטיפול בעזרת בעלי חיים, המתאימים לילדים מגיל 5 ולמתבגרים (5-19) ולמבוגרים. הטיפול באומנויות כולל ארבעה תחומי טיפול: טיפול באומנות, טיפול במוזיקה, טיפול בתנועה ומחול וביבליותרפיה.

טיפול רגשי בילדים ניתן בשני מסלולים: פרטני – מטפל וילד/מתבגר/מבוגר אחד על אחד; וקבוצתי – בקבוצות קטנות של 4 עד 6 פונים, באווירה אינטימית ומכילה. על מנת לתת למטופל ולהורי הילד/ה ליווי מתמשך ומשמעותי ולחולל שינוי רגשי, התנהגותי וחברתי, הטיפול נמשך בין חצי שנה לשמונה חודשים (30 מפגשים).

הדרכות הורים ניתנות בשני מסלולים, והן מיועדות לסייע להורים בחיזוק תחושות המסוגלות והאמונה ביכולותיהם לסייע לילדיהם. במסלול הראשון ניתנת הדרכה ייעודית בגישה פסיכו-חינוכית על-ידי המטפל/ת של הילד/ה במהלך הטיפול בילד/ה. ההדרכה מתמקדת במתן מידע ובתמיכה בהורים שילדם נמצא בטיפול, ובשיפור דרכי התקשורת במשפחה תוך התמקדות בכישורי החיים של כל משפחה ומשפחה.
במסלול השני ניתנת הדרכה בגישת “אייכה”, במסלול פרטני – 10 מפגשים; או קבוצתי – 12 מפגשים. הדגשים בהדרכה זו הם על רכישת כלים מעשיים להתמודדות עם הילד/מתבגר ועם בני המשפחה האחרים, על מתן תמיכה לילד/למתבגר ועל שיפור הקשרים המשפחתיים והחברתיים לטווח הארוך. ההדרכה בגישת “אייכה” מתאימה לכל הורה שמעוניין לעבוד על שינוי ועל שיפור היחסים בתוך המשפחה וחווה קושי ומצוקה בהתמודדות עצמית עם המצב.

מה אנחנו עושים

המרכז מאגד שני תחומי טיפול מובילים ומוכחים: טיפול באמצעות אומנויות וטיפול בעזרת בעלי חיים, המתאימים לילדים מגיל 5 ולמתבגרים (5-19) ולמבוגרים. הטיפול באומנויות כולל ארבעה תחומי טיפול: טיפול באומנות, טיפול במוזיקה, טיפול בתנועה ומחול וביבליותרפיה.

טיפול רגשי בילדים ניתן בשני מסלולים: פרטני – מטפל וילד/מתבגר/מבוגר אחד על אחד; וקבוצתי – בקבוצות קטנות של 4 עד 6 פונים, באווירה אינטימית ומכילה. על מנת לתת למטופל ולהורי הילד/ה ליווי מתמשך ומשמעותי ולחולל שינוי רגשי, התנהגותי וחברתי, הטיפול נמשך בין חצי שנה לשמונה חודשים (30 מפגשים).

הדרכות הורים ניתנות בשני מסלולים, והן מיועדות לסייע להורים בחיזוק תחושות המסוגלות והאמונה ביכולותיהם לסייע לילדיהם. במסלול הראשון ניתנת הדרכה ייעודית בגישה פסיכו-חינוכית על-ידי המטפל/ת של הילד/ה במהלך הטיפול בילד/ה. ההדרכה מתמקדת במתן מידע ובתמיכה בהורים שילדם נמצא בטיפול, ובשיפור דרכי התקשורת במשפחה תוך התמקדות בכישורי החיים של כל משפחה ומשפחה.
במסלול השני ניתנת הדרכה בגישת “אייכה”, במסלול פרטני – 10 מפגשים; או קבוצתי – 12 מפגשים. הדגשים בהדרכה זו הם על רכישת כלים מעשיים להתמודדות עם הילד/מתבגר ועם בני המשפחה האחרים, על מתן תמיכה לילד/למתבגר ועל שיפור הקשרים המשפחתיים והחברתיים לטווח הארוך. ההדרכה בגישת “אייכה” מתאימה לכל הורה שמעוניין לעבוד על שינוי ועל שיפור היחסים בתוך המשפחה וחווה קושי ומצוקה בהתמודדות עצמית עם המצב.

שאלות נפוצות ותשובות

בדרך כלל בוחנים את השינויים שאירעו בהתנהגות, בתחושות ובהרגשות או בתפקוד היום-יומי ( כמו אוכל, שינה, בילויים, יציאה לעבודה או לביה”ס) של הפונה לטיפול בשלושה צירים: עוצמת השינויים, התדירות של הופעת השינויים בשבוע והאם השינויים נמשכים לפחות חצי שנה.

לא כל אחד צריך טיפול! לכולנו יש מנגנוני חוסן שיכולים לסייע לנו להתמודד במצבי משבר בלי להזדקק לטיפול. עם זאת טיפול יכול לסייע בבניית היכולות האישיות ובחיזוק מנגנוני החוסן האישיים של כל אחד מאתנו.

אצלנו במרכז 30 שבועות אך אפשר גם פחות או יותר, תלוי בכם.

אין צורך בהפניה מגורם מוסמך. כל מי שפונה ומעוניין בטיפול מקבל מענה במרכז התרפיות.

ילדים ומתבגרים שחווים משבר, או מתמודדים עם קשיים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים בבית ובבית הספר.

לא נהוג להביא בני משפחה לטיפול. אנחנו מאמינים שהטיפול צריך להתקיים במקום בטוח בעבור הפונה, ללא התערבות של גורמים נוספים. ניתן להביא בן משפחה כאשר גם הפונה וגם המטפל חושבים שזה יכול להועיל לטיפול. הדבר ייעשה אחרי שהמטפל והפונה שוחחו על המורכבות וגם על הפוטנציאל שיכול להיות לצעד כזה על חייו הרגשיים של הפונה.

על-פי רוב אין כפל טיפולים, זה לא מועיל.

אין בשלב זה הנחות, אך ניתן לפרוס תשלומים. יש כבר אפשרות להסדר עם מכבי שירותי בריאות, וניתן לקבל החזרים גם מביטוחים פרטיים.

המטפלים נבחרים על סמך יכולותיהם הטיפוליות הגבוהות. הם מתמחים מצטיינים הלומדים לתואר שני ונמצאים בסוף תהליך ההכשרה הטיפולית, או מטפלים שסיימו את לימודיהם. הטיפולים מלווים בהדרכה ובפיקוח של איש צוות אקדמי בכיר מטעם המכללה. המדריכים הבכירים הם ראשי התוכניות, בעלי תואר שני או תואר דוקטור ואנשי סגל מובילים בתוכנית התרפיות של מכללת דוד ילין. כל איש צוות מלווה את הטיפולים שבתחום מומחיותו, תוך שימת דגש על הקשר בין צרכי הילד/מתבגר לבין המענים הטיפוליים.

בשיחת ההיכרות עם מנהלת המרכז תקבלו החלטה משותפת על סוג הטיפול ותיעשה התאמה ביניכם לבין המטפל. לא ניתן לבחור מטפל לפי ההכשרה שלו.

אנו מקפידים על חדרי טיפול בטיחותיים ומאובזרים באופן שמותאם לכל טיפול.

בוודאי, בחלק התחתון בדף הבית. 

בהחלט. הסודיות מובטחת. כל פונה נרשם בקוד זיהוי מיוחד לו ופרטיו האישיים מוסתרים מעיני כול.

כיום ניתן לקבל החזר חלקי ממכבי שירותי בריאות אחרי מתן מכתבים מתאימים. בהמשך אנחנו מקווים שגם קופות החולים האחרות יצטרפו.

בסוף הטיפול תוכלו לקבל את תוצאות השאלונים ולבדוק את השינויים שחלו במטרות שהצבתם בתחילת הטיפול.

רב תרבותיות במרכז

במרכז ניתנים טיפולים לכל אוכלוסיית העיר ירושלים על שלושת המגזרים בה: מזרח העיר, מערב בעיר והמגזר החרדי. צוות המטפלים שלנו מגוון ומייצג את כל הקשת התרבותית והדתית הקיימת במדינת ישראל. הטיפולים שלנו מותאמים תרבותית וברגישות לצרכי המטופל או המוסד החינוכי בו אנחנו פועלים.

מכללת דוד ילין

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין נוסדה בשנת 1913 על ידי פרופ' דוד ילין, מורה, חוקר העברית וממייסדי וועד הלשון העברית, והיה למוסד הראשון בארץ להכשרת מורים שהלימודים בו התנהלו בעברית. כיום, זו היא המכללה הממלכתית היחידה להכשרת מורים וגננות בירושלים. המכללה בעלת מסורת ארוכת שנים מעל 100 שנים בהכשרת אנשי חינוך, מורים ומורות, גננים וגננות, מטפלים ומטפלות ש- 90% מבוגריה משתלבים בעבודה במערכת החינוך בכל הארץ ובמסגרות טיפוליות. מסגרות הלימודים במכללה שואבות מן ההיסטוריה וצועדות 100 שנים קדימה ומשלבות בין תכנית אקדמית עשירה עם מיטב המרצים לבין עבודה מעשית מודרכת וכן מזמנות מפגש עם משאבי למידה מגוונים וחדשניים התומכים את הלמידה ואת העבודה המעשית.